Skapa.blogg.se

Arkadspel

Jag läste i en tidning om en snubbe som byggde sin egna arkadmaskin. Eftersom jag har en äkta arkadmaskin sen tidigare.

Som ser ut så-
Så jag började googla och kolla upp andra människors hemmabyggda arkadspel.
Jag valde att göra arkadspelet på min gamla xbox. 
En ritning i sketchup senare...


Det här är en så kallad "bartop arcade" eftersom den är ganska liten. Mitt mål var att göra en så kompakt arkadmaskin som möjligt.

Bygget skulle bli så billigt som möjligt, men arkadknappar var jag tvungen att beställa för det hade jag inte hemma. Men mycket av resten av materialet var sånt jag redan hade.

Ritning och mått.

Referensbild från ett spel på xboxet. Vilka knappar som ska vara vart, osv, på arkadmaskinen.

Jag hade kunnat ta en tjock-tv jag redan hade. Men eftersom utrymmet redan var snålt tilltaget så köpte jag en platt-tv. 20". Här har jag börjat borra för knapparna i skåpet.
Hela bygget tog ungefär en vecka.

Utklipp för motivlackade sidor.

Orange för att det kändes jävligt retro! :) Alla hål är borrade.

När man ser detta kan man nästan höra retromusiken. Svart lackfärg på insidan..

Skärm på plats. Högtalare ovanför. Högtalara 2.1. Hade jag sen tidigare. Recycle for the environment!

Provar hur det ser ut med knappar. Board på plats ovanför högtalarna. Köpte ett lysrör för 100 spänn. Två plastglas, bakom och framför en board utskriven från datorn "Taito LEgends".


Provspelade med vanlig xboxkontroller.


Här är den klar. Silverknapparna för att lägga i mynt i spelet. Mkt billigare än att lägga i riktiga pengar ;)

Knapparna i färgerna som på xboxkontrollen för schysst touch.

Tyvärr var utrymmet lite för snålt tilltaget inne i arkadmaskinen så jag kunde inte få ner 1P och 2P knapparna. Det funkar sådär. Nästa arkadmaskin ska ha lite mer utrymme innuti för lättare bygge.

Med tanke på att det var första gången jag byggde en arkadmaskin är jag riktigt nöjd över resultatet. Nästa arkadmaskin kommer bli ännu bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blipp Blopp Comic filmnerd.blogg.se
RSS 2.0