Skapa.blogg.se

Iron man helmet (mkt bilder!)

Det är en lärdomsprocess. För mycket arbete för en sak. Men slutresultatet blev jag ganska nöjd med ändå.

Vid det här laget så skratta jag för mig själv och tyckte verkligen att den såg förjävlig ut. Grejen är att de flest skriver ut modellen på kartong, den blir styv och enklare att bygga. Jag skrev ut på vanligt A4 papper och då blir det såhär.





Jag behövde göra den styvare inför spackel-processen. Så jag limmade insidan med kartong och samtidigt rätade ut vissa delar av hjälmen.

Med kartong men den ser fortfarande ut som stryk. Det smarta här hade varit att överge projektet eller i alla fall börja om.

Första lagret spackel. För de flesta blir det bara några lager. Men för denna hjälm kommer det bli brutalt många lager spackel.




Spacklet i den första burken tog slut. SOm tur var hittade jag en burk metall-spackel så jag kunde fortsätta. Just nu såg hjälmen så olik slutresultatet så jag var tvungen att fortsätta lägga på lager. SOm jag sen kunde skulptera med, slipa bort, osv.



Här har jag köpt mer spackel och lagt på. Till exempel på kindbenet och ögonbrynet, där jag tyckte det behövde höjas/bli mer.

wink wink

Det positiva med metallspacklet var att jag fick en bra koll på vilka lager jag jobbade med.

Här har jag börjat slipa med sandpapper. Hela hjälmen slipades för hand. (Obs. Använd skyddsutrustning för munnen. Farligt damm)


Sakta börjar jag försöka få fram de rätta konturerna.




Sådär.. Nu hade jag kommit en bra bit på vägen. Men långt från slutresultatet. Den börjar bli slät på sina ställen.

Okej. Kinderna är något olika och behöver en klick spackel. Ögonlinjen behövde bli symmetrisk.

Slipad och slät. Ritat ut vart jag ska köra med dremeln.

Trots att det är ritat på fri hand så ser linjerna ganska clean ut. Tålamod att inte rusha projektet nu!

Nu ser den hyffsat symmetrisk ut. Utan lack så är den inte särskilt smickrande dock.

Under projektets gång har jag gjort avvägningar. "Ska jag lägga ner ännu mer tid på denna detalj?" Ibland blir det ett "ja" och ibland ett "nej". Projektet får inte ta för lång tid, det blir för kostsamt och risk för att tröttna. Men abs0olut inte för fort för då blir det slarvigt och slutresultatet är bortkastat.

Här har jag börjat göra linjer med dremeln.


Under projektets gång har jag haft en samling bra referensbilder som jag sneglat på hela tiden.

Metallfärgad hammarlack för att senare kunne ge intrycket av att hjälmen är gjort i metall.

Maskeringstejp. Time for hot rod red.


Det är bättre med flera tunna lager än några få tjocka.


Här började hjälmen att se fet ut. Silver och röd är tungt!

Här syns bra de schyssta skarpa kanterna jag lyckades få till.

GOLD! (maskeringstejp o grejer får den att se ut som en nunna eller en sfinx)




Nu börjar hjälmen närma sig mål linjen.

Nu var jag tvungen att välja vilken finish jag ville att hjälmen skulle ha. Mint condition eller Battle damaged.

Battle damaged it is! Skrapa mm. Akrylfärg och vatten penslas på. Låt det torka.

Sen tog jag en duk och gnuggade bort överflödet av akrylfärg. Kvar blir akryl i gropar och "skrapsår" vilket ger en effekt av slitet och använt.

Voila!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blipp Blopp Comic filmnerd.blogg.se
RSS 2.0