Skapa.blogg.se

Arcade Nintendo



Efter att jag byggt min arkadmaskin baserad på xboxplattform var jag sugen på att bygga igen, men på en pc-plattform. Däremot ville jag bygga en ännu mindre arkadmaskin och på kortare tid!

Skissen för detta projekt var kanske inte riktigt lika proffsig som den förra. :P

En konsol/låda för 1 player + "spå-kula" som fungerar som en helt vanlig mus.

I grova drag började jag rita upp på plywood skivor och ta mått för min låda. Jag är inte den som är allt för fin i kanten när det kommer till sånt här. Notera gångjärnen på ena kortsidan för eventuell enkel åtkomst av maskineri.




Med en pc-plattform för arkadspel är ett alternativ keyboard hack för kontrollerna, en väg jag tog. En keyboard har ett litet kretskort, en minidator, som tar emot och konverterar knapptrycken till datorn. En matrix på 8 x 14 punkter eller något liknande.


Här har jag lödit 16 punkter, (för 8 knappar), och kopplat till "sockerbitar". Limmet är för att jag ska kunna rycka i kablarna utan att lödningen lossnar.


Här kopplas knapparna till sockerbitarna.


Simpel men helt klart igenkännbar motivlackering. Kanske är "nintendo" en BIG GIVE AWAY.. who knows..


Startknapp till datorn (en EEE PC 900).



De enda kablarna som går ut från denna arkadmaskin är en strömkabel och en VGA kabel, som kan kopplas till valfri tv eller dataskärm.

Som man kan se har jag tagit bort mycket plast från datorn, även tagit bort tangentbordet och musplattan för att ge bättre plats. Jag har tagit av skärmen, vändt den och laggt den ovanpå där tangentbordet var förutom. Sparade hittils några cm på processen. Men det är trångt/optimalt i lådan.
Sladdarna lödade till on-knappen på datorn för startknappen till arkadspelet. Lim även här för att motverka eventuell stress på sladdarna.



Här har ni det färdiga resultatet, det tog mig en helg att göra.



Ett videoklipp när jag lirar lite på arkadspelet.
http://www.videofy.me/v/411198

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blipp Blopp Comic filmnerd.blogg.se
RSS 2.0